Att sätta en judisk karaktär på scen

Att sätta en judisk karaktär på scen

I våras fick den judiske konstnären Isaac Grünewald äntligen egen uppsättning på teatern i form av pjäsen ”Jag ska bli nummer ett” på Stockholms Stadsteater. Men varför tog det så lång tid? Och varför är det viktigt? Och vad bör man tänka på när man placerar en judisk person på scen? Dramatikern Marianne Goldman, har skrivit flera svensk-judiska manus. Tillsammans med Anna Frey diskuterar hon judiska karaktärer på scen – hänsynstaganden, fallgropar och segrar.

Marianne Goldman är samtalsterapeut och dramatiker med ett flertal pjäser bakom sig. Utöver manus till FREUD FLYTTAR HEMIFRÅN, den första svenskjudiska spelfilmen i Sverige skrev hon bl.a den prisbelönta monologen DANSA SAMBA MED MIG samt  den lovordade helaftonspjäsen  CANCERBALKONGEN som spelats på teatrar runt om i Norden i många produktioner. De senaste åren har hon haft två pjäser på Stockholms stadsteaters soppteaterscen; SELMAS SALONG (en pjäs som hon skrev tillsammans med Gunilla Boëthius om Selma Lagerlöf och hennes judiska väninna Sophie Elkan ) samt nu senast JAG SKALL BLI NUMMER ETT, en pjäs om den judiska konstnären Isaac Grünewald  och hans hustru konstnären Sigrid Hjertén